Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavební úsek C-10 Roudnice patřil k nejdůležitějším obranným liniím lehkého opevnění v celém systému čs. předválečného opevnění. Jedním z hlavních důvodu byl předpoklad, že Němci povedou jeden z hlavních úderů ve směru Drážďany - Praha. Za tohoto předpokladu by  roudnický úsek určitě dostal šanci na vyniknutí.

Snad i pro svou důležitost byl stavební úsek C-10 Roudnice zadán k výstavbě již 18. května 1937 firmě R. V. Svoboda, Praha XI. První pevnůstky úseku se nacházely západně od Roudnice, poté linie pokračovala na Podlusky a Chvalín. U Hostěnic se úsek více přimknul k řece Ohři, podle níž se linie vinula kolem Budyně nad Ohří až k Žabovřeskům nad Ohří, kde navazovala na sousední úsek C-11 Libochovice.

Úsek C-10 byl celý vytyčen výhradně jako dvousledový, pouze v otevřeném terénu mezi Dušníky a Podlusky je několik pevnůstek umístěno ve třetím sledu. Hlavním těžištěm obrany celého úseku by byly pravděpodobně prvosledové objekty v těsné blízkosti řeky Ohře, která by byla přirozeně využívána jako přírodní překážka.

Řopíky roudnického úseku byly budovány jako jedny z prvních a to se projevilo na nedostatku zkušeností s výstavbou opevnění u stavební firmy. Jako úplně první objekt z celé úseku byl vybetonován 18. června 1937 objekt č. 16/A-160. Byl postaven poblíž kapličky, dochoval se dodnes a členové našeho klubu v něm provozují pevnostní muzeum. Tato pevnůstka byla vybetonována v žalostné krychelné pevnosti. Oproti předepsaným 450kg/cm2 bylo u pevnůstky č.16 zjištěno pouhých 268 kg/cm2. Zajímavostí této pevnůstky je i fakt, že je tu umístěn pouze jeden periskop, což bylo zpočátku výstavbě běžné.

V roce 1939 nastaly temné časy nejen pro objekty roudnického úseku, ale vlastně pro všechny objekty nacházející se na území Protektorátu Čechy a Morava. Bylo rozhodnuto o bezpodmínečné likvidaci pevnůstek stojících na tomto území. Většina objektů úseku C-10 byla odstřelena, tomuto osudu unikly pouze tři pevnůstky: již zmiňované číslo 16, dále pak č.17/A-140 v Podluskách a také objekt č.63/E pod železničním mostem u Budyně nad Ohří. Po většině odstřelených objektů úseku se nedochovalo vůbec nic, neboť jejich stanoviště se nacházela na zemědělsky udržované půdě.

Od roku 1998 byl navrácen život pevnůstce č.16 " u Václava", která byla vzorově zrekonstruována do stavu předpokládaného dokončení v roce 1939.  

Mapové podklady převzaty od:   I. Vondrovský, I.Fiala,P.Koláček

 

Náhledy fotografií ze složky Úsek C-10 umístění a stav objektů